poniedziałek, 16 września 2013

Niezwykła gruszka


Gruszka azjatycka jest u nas mało znanym owocem, który zasługuje na większą uwagę. Nie miałam okazji widzieć ją w jakimkolwiek sklepie ale jej smak znam z własnego ogrodu. Są to niezwykłe owoce, które swoim wyglądem przypominają niewielkie jabłuszka. W Polsce można już kupić takie odmiany jak” „Shinseiki”, „Nijisseiki”, „Hayatama”, „Kosui” i „Chojuro”. Ta niezwykła krzyżówka jabłka i gruszki pochodzi z Azji ale najbardziej popularna jest w Australii. Nazywane są gruszka szampańską, piaskową, japońską, nashi. Jest ona azjatyckim symbolem wiosny ale u nas swoją dojrzałość osiągają właśnie teraz – we wrześniu.

aniołek na gruszce
Warto spopularyzować ten niezwykły owoc ponieważ oprócz walorów smakowych ma wiele wartości odżywczych, które wpływają pozytywnie na nasz organizm.

Przede wszystkim jest bogatym źródłem błonnika, witaminy C, przeciwutleniaczy, potasu i pektyn, dlatego powinno się je zjadać ze skórką. Zawartość błonnika w jednym owocu odpowiada około 18% całkowitego zalecanego dziennego zapotrzebowania na to włókno. Błonnik i pektyny są korzystne dla zdrowia jelit i są ważnym składnikiem w profilaktyce przeciwko chorobom tego układu, przyczyniając się do usuwania zalegających w nich odpadów co zmniejsza ryzyko zachorowania na raka okrężnicy. Błonnik pomaga także utrzymać zdrowy poziom cholesterolu i ciśnienie krwi, reguluje system trawienny, dzie,ki czemu pomaga uniknąć przykrych dolegliwości w postaci hemoroidów i bolesnych stanów. 

Oprócz tego gruszki są doskonałym źródłem witamin i minerałów a do tego są niskokaloryczne. Średniej wielkości owoc zawiera ok. 50 kalorii. Wśród cennych składników znajduje się sód i potas, które obniżają ciśnienie krwi. Witamina K i C mają istotny wpływ na kości, zęby i krew. Dodatkowo witamina C przyczynia się do odbudowy tkanek ciała w przypadku ran, usuwa z organizmu wolne rodniki i jest doskonałym przeciwutleniaczem. Istotnym składnikiem jest miedź, która wspiera produkcję krwinek czerwonych, kolagenu i energię. Dzięki takiemu składowi odżywczemu gruszka Nashi może być ważnym elementem w skaldzie naszej diety oferując znaczne korzyści dla naszego serca, wzroku, energii, dobrej kondycji naszej skóry i ogólnego wyglądu. 

Gruszkę azjatycką najlepiej spożyć na surowo. Nabiera bardziej orzeźwiającego smaku po schłodzeniu. Nieraz przekonałam się, że wspaniale gasi pragnienie i zaspakaja głód. Mam ją w swoim ogrodzie od kilku lat i dziś uważam, że był to bardzo dobry zakup.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Zobacz także:

Cel Duszy

Cel Duszy